søndag 10. februar 2013

Bruk av selvutløser - del II

Når man er alene i båten og skal ta bilde av seg selv med drømmefisken kan det bli mye å tenke på samtidig. Men, etter mye grubling i vinter har jeg kommet opp med en løsning som forhåpentligvis skal gjør det litt enklere..

Til nå har jeg brukt to forskjellige måter å ta bilde. Den ene er å bruke selvutløser med 10sek nedtelling og den andre er å bruke fjernkontroll med 2sek nedtelling, men jeg har ikke vært 100% fornøyd med resultatene. Så kom jeg til å tenke på at det må jo kunne gå an til å lage en slags fot-styrt utløser på kameraet. Jeg søkte på nettet og fant flere løsninger. Jeg endte opp med å lodde sammen en solid fotbryter (opprinnelig ment som bryter til diverse innen musikk) og en kontakt som passet i kameraet (N3 kontakt til Canon 5D II).

Det geniale nå er at når jeg sitter klar med fisken i fanget/henda, kan jeg knipse i vei med kameraet på autofokus..

Gleder meg til å teste det ut om ikke så lenge.. Kanskje i mars?